woensdag 31 mei 2017

Nieuwe rits inzetten in een kinderjas

Dat is een klusje waar ik echt een hekel aan heb...
Want negen van de tien keer zit een jas zo in elkaar dat je hem eerst half uit elkaar moet halen voor je bij de rits kunt.

Maar goed, ik had een keer een trucje gehoord, wat de klus veel makkelijker maakt. Ik meen dat ik het van mijn moeder hoorde. Maar in ieder geval besloot ik het eens uit te proberen. En: het werkt prima! Ik vind het eindresultaat wel iets minder netjes. Aan de binnenkant dan, van buiten zie je geen verschil. Maar voor gewone schooljas van onze kleuter vind ik het goed genoeg. 
Tijdens het naaien maakte ik wat foto's om deze tip met jullie te kunnen delen.


1 Knip eerst de oude rits zo kort mogelijk langs de tanden af.


2 Daarna naai je de nieuwe rits vast aan het overgebleven stukje ritslint van de oude rits. Dit doe je zo kort mogelijk langs de stof van de jas. Gebruik hiervoor het ritsvoetje van je naaimachine.




3 Dan vouw je de uitstekende 'flappen' van het oude en nieuwe ritslint naar achteren. En deze stik je aan de goede kant vast op de stof van de jas.

En klaar is Kees!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten