woensdag 31 mei 2017

Zelf biaisband maken

Een tijdje terug had ik breed biaisband nodig. Wat ik wilde niet standaard te verkrijgen. Dus moest ik het biaisband zelf maken. Nu is dat echt niet moeilijk.


Allereerst moet je uit de stof repen knippen van de gewenste breedte. Wel opletten dat je steeds even breed blijft knippen. De repen moeten schuin op de draad geknipt worden. Hierdoor zal het biaisband niet rafelen langs de rand. En wordt het band ook een beetje rekbaar.



Daarna naai je de repen schuin aan elkaar. Na het naaien open vouwen. De uitstekende puntjes afknippen en de naden netjes glad persen met de strijkbout.

Als laatste moeten zijkanten van het band naar het midden gevouwen worden en plat gestreken.

Je kan dit op twee manieren doen:
- Je strijkt de repen eerst dubbel. En dan de randen tot de vouwlijn vouwen en plat strijken.
- Of je gebruikt het volgende trucje:

Steek wat spelden op de gewenste breedte schuin naar elkaar toe in het dek van je strijkplank. Vouw de stof van twee kanten naar het midden en schuif dit onder de spelden door.



Strijk het beginnetje plat. Trek de stof nu langzaam onder de spelden door en strijk het plat. Doordat de spelden plat ingestoken zijn, vouwt de stof zich vanzelf naar elkaar toe. 
Als je de hele reep gehad hebt, is je biaisband klaar!


Dit trucje heb ik een keer ergens op internet gelezen. Ik had graag de juiste link geplaatst, maar ik kon de pagina niet meer terugvinden. Het is voor de duidelijkheid dus geen zelfbedachte truc!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten