vrijdag 2 juni 2017

Kleding recyclen

Enkele weken geleden hebben we weer de kledingwissel van winter naar zomer gehad. Dan wordt ook alles gelijk weer gesorteerd. En zodoende kwamen er ook een paar dingen terecht op het recycle-stapeltje.


Een paar kapotte lange broeken van de jongens werden ingekort. En kregen zo een nieuw leven als zomerkleding.


Verder kwam ik bij mijn eigen (zomer)kleding ook wel e.e.a. tegen wat weg mocht. Sommige dingen gingen op Marktplaats, andere in de zak van Max. Maar deze paar shirtjes kwamen ook op het recycle-stapeltje.



Het ene shirt vermaakte ik tot een shirtje voor Lisanne, en de andere tot een jurkje. Het jurkje was supersimpel om te maken, want de lengte van het shirt was precies goed. Ik heb dus niets hoeven veranderen aan de zomen en de halsboord. Het hoefde alleen wat smaller gemaakt te worden.


Daarvoor tekende en spelde ik aan de binnenzijde de nieuwe zijnaden af. En daarna was het een kwestie van onder de lockmachine doorhalen. En voilá: de jurk was al zo goed als klaar! Een leuk hemdmodel. Voor iets meer taillering voegde ik een koord toe bij wijze van 'riempje'. Bij het naaien van de zijnaden had ik een paar lusjes voorzien om het koord doorheen te kunnen halen. En tenslotte naaide ik aan het halsboord nog een paar lintjes om deze wat hoger dicht te kunnen strikken.


Het is een leuk en comfortabel jurkje geworden!




Het shirtje was ietsje meer werk omdat ik daarvoor wel de verschillende panden apart moest knippen en weer in elkaar zitten. Bij dit shirt was de bestaande halslijn te diep om zo te kunnen gebruiken voor Lisanne. 


De halsboord en de mouwzomen kon ik wel hergebruiken. Dus ook hier zat relatief weinig naaiwerk in. Het patroon is zelf getekend aan de hand van een bestaand shirtje.




Deze laatste foto's maakte ik in de tuin bij mijn ouders. Die hebben een wat fotogenieker tuin als wij... En Lisanne's grote favoriet: een schommel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten