woensdag 7 juni 2017

Legging 'zonder' patroon - tutorial

Één van de weinige dingen die ik de afgelopen jaren (toen naaien een beetje een hobby in ruste was) voor Lisanne naaide waren leggings. Omdat zij lange dunne benen heeft, is het altijd lastig om in de winkels voor haar passende leggings vinden. En zelf maken is werkelijk een fluitje van een cent.

Een patroon hiervoor heb ik niet, maar ik knip altijd een 'oude' goed passende legging na. De laatste keer dat ik er één in elkaar zette, maakte ik wat foto's van het proces.

Leg een goed passende legging dubbelgevouwen (met de achterzijde aan de buitenkant) aan de stofvouw en knip deze na. De naden met 1 cm stoftoeslag knippen en het boord en de zomen met 1,5 à 2 cm. Dit patroondeel moet je twee keer knippen. (Ik leg de stof vaak gemakzuchtig alvast 4-dubbel, zodat je in één keer knippen twee patroondelen hebt.)



Daarna eerst de beennaden aan elkaar stikken of locken. 


Vervolgens zet je de beendelen aan elkaar door middenvoor- en middenachternaad te sluiten.


Dan leg ik de bijna-klaar-legging plat neer en knip aan de voorkant van het tailleboord een lichte ronding omdat de voorkant wat lager moet zijn als de achterkant.
Daarna hoef je alleen nog maar het tailleboord en de zomen erin te zetten. Voor ik het tailleboord ga naaien, zet ik altijd alvast een stuk elastiek op de goede lengte aan elkaar vast, zodat ik die gelijk mee kan naaien in het tailleboord.





1 opmerking: